Vier eredoctoren delen hun inzichten tijdens publieke lezingen

(14-03-2022) Naar aanleiding van Dies Natalis 2022 reikt de UGent 7 eredoctoraten uit. Vier eredoctoren geven in aanloop naar Dies Natalis - op woensdag 16 en donderdag 17 maart - een publieke lezing, waarin ze graag hun expertise en inzichten delen.

  • 16 maart, 9 uur: publieke lezing door professor Kari Smith - 'On the Importance of Research-Based Teacher Education'
  • 16 maart, 19 uur: duo-lezing professor David Julius en professor Holly Ingraham
  • 17 maart, 15.30 uur: lezing door doctor Barney Scott Graham - 'A life in virology'
  • 17 maart, 16.30 uur: publieke lezing door professor Ann Langley - 'Approaches to studying organizational phenomena processually'

Professor Kari Smith: 'On the Importance of Research-Based Teacher Education', 16 maart, 9 uur

Professor Kari Smith speelt internationaal een toonaangevende rol in het uitbouwen van onderzoeksgebaseerde lerarenopleidingen en het onderstrepen van het maatschappelijk belang van lerarenopleiders. Met dit eredoctoraat zet de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen het belang van academisch gevormde leraren kracht bij, waar de UGent met de nieuwe Educatieve Masters zelf ook op inzet.

Tijdens de publieke lezing op 16 maart op Campus Dunant zal professor Kari Smith o.a. ingaan op wie lerarenopleiders zijn, waarom onderzoek zo belangrijk is voor lerarenopleidingen, en welke verschillende modellen hiervoor van toepassing zijn.

Duo-lezing professor David Julius en professor Holly Ingraham, 16 maart, 19 uur

Ons vermogen om via aanraking warmte en koude te voelen is essentieel om te overleven en kleurt de interactie met de wereld om ons heen. In het dagelijks leven vinden we deze sensaties vanzelfsprekend. Maar hoe worden zenuwimpulsen opgewekt zodat temperatuur kan worden waargenomen? Deze complexe vraag is beantwoord door David Julius, de Nobelprijswinnaar in de geneeskunde en fysiologie van 2021. 

En op woensdag 16 maart beantwoordt hij samen met zijn echtgenote en mede-onderzoeker professor Holly Ingraham alle vragen tijdens een duo-lezing op Campus UZ Gent.

Doctor Barney Scott Graham: 'A life in virology', 17 maart, 15.30 uur

Dr. Graham heeft een enorme impact gehad op het gebied van immunologie en virologie. Hij heeft vaccins en op antilichamen gebaseerde therapieën ontwikkeld om ziekten te voorkomen en te behandelen die worden veroorzaakt door tal van virussen, waaronder hiv, ebola, RSV en coronavirussen. Dankzij zijn visie om te investeren in fundamenteel onderzoek om te ontdekken hoe deze virussen menselijke cellen binnendringen, konden COVID-19-vaccins in recordtempo worden ontwikkeld.

Tijdens zijn lezing op 17 maart op Campus Ledeganck gaat doctor Graham dieper in op zijn carrière, zijn visie op virologie en de strijd tegen virussen.

Professor Ann Langley: 'Approaches to studying organizational phenomena procesually', 17 maart, 16.30 uur

Het werk van professor Langley - naast professor in management ook houder van de Onderzoeksleerstoel in strategisch management in pluralistische settings  - stimuleerde tal van onderzoekers in de managementwetenschappen om procestheorieën te ontwikkelen over hoe en waarom organisaties, systemen en andere fenomenen kunnen evolueren doorheen de tijd en met welke implicaties.

Procesonderzoekers onderzoeken fenomenen en theoretiseren daarover in termen van beweging, activiteit en flow in plaats van in termen van relaties tussen variabelen: met andere woorden, procesonderzoek is kritisch gericht op verandering. Er zijn echter verschillende manieren om na te denken over wat een procesperspectief betekent, elk met verschillende aannames en die elk verschillende onderzoeksmethodologieën vereisen.

In deze lezing op Campus Tweekerken zal professor Ann Langley vier verschillende begrippen van proces (proces als evolutie; proces als verhaal; proces als activiteit; en proces als withness) bespreken en hun implicaties voor onderzoek en praktijk overwegen.